איך אוכל לעזור לך היום?

עורך דין צוואות חיפה

תוכן עניינים

עורך דין צוואות בחיפה

בחלוף חיינו נעשה שימוש בלא מעט מסמכים חשובים ובעלי ערך, החל מתעודות המבשרות על גמר לימודים, דוחות כספיים שונים ועוד. אך אחד המסמכים החשובים אשר ישרתו אותנו דווקא בזמן שלא נהיה בין החיים יהיה דווקא מסמך הצוואה, אשר יורה על אופן חלוקת הנכסים שצברנו לאורך החיים בין אם נבקש לחלק אותו בין ילדינו ובין אם נבקש שלחלק אותנו בין אחים או קרובים אחרים. הכנת מסמך כמו צוואה דורש הכרה בחוק הישראלי, באילו תנאים מתקיימת צוואה, אילו דרכים ניתן לרשום צוואה ועוד פעולות אחרות אשר עלולות להקשות על מימוש הצוואה ועוד.

מתי זמן מתאים לערוך צוואה?

מומלץ לערוך צוואה מוקדם ככל האפשר, ללא קשר לגיל או למצב בריאותי. החיים הם בלתי צפויים, וקיום צוואה מבטיח שרצונותיך ידועים ומכובדים במקרה של נסיבות בלתי צפויות. בין אם יש לך נכסים משמעותיים או רכוש מינימלי, צוואה מאפשרת לך להכתיב את חלוקת העיזבון שלך בהתאם להעדפותיך. עם זאת קיימות לא מעט נקודות זמן, הדורשות התייחסות מחודשת לאופי חלוקת הנכסים שנבקש לעשות לאחר לכתנו מהעולם. 

בין הנסיבות שונות ניתן לכלול מקרים של ידועים בציבור, בין אם יש קיים בין בני הזוג הסכם ממון ובין אם לא, ייתכן ומקרים של פרידה יובילו בין היתר גם לשינויים בצוואה. יחד עם זאת מקרים של פיצול הרכוש, בין אם כותב היורש מבקש להעניק נכס או סכום כספי לעמותה כזו או אחרת. וכמובן במקרים בהם ילדים מנישואין קודמים, במקרה של הורה עצמאי וכמובן במידה ומתגלעים סכסוכים סביב הנכסים והירושה עוד בחייו של כותב הצוואה.

 

צוואות מוכרות לפי החוק הישראלי

החוק בישראל מבקש להסדיר את הדרכים בהן ניתן לממש את צוואת הנפטר, בשל כך החוק גם מכיר בארבעה דרכים בהן ניתן לערוך צוואה:

  1. צוואה בכתב: הצוואה הראשונה אליה מתייחס החוק בישראל על פי סעיף 19 היא צוואה הנעשית בכתב ידו של המוריש, כשכתיבה של צוואה זו מחייבת כתיבה של תאריך וחתימה בכתב ידו של כותב הצוואה. 
  2. בפני עדים: צוואה נוספת אליה מתייחס החוק( סעיף 20) היא צוואה אשר נערכת פני שני עדים, כאשר היתרון של צוואה זו היא האפשרות להוכיח כי אופי הצוואה עמד עם רצונו של המצווה. ולמרות שצוואה בפני עדים אינה דורשת נוכחות עורך דין, מומלץ לעשות שימוש בשירותיו של עורך דין צוואות חיפה או מכל עיר אחרת בכדי לצמצם טעויות משפטיות אחרות עליהן נרחיב בהמשך.
  3. בעל פה: במקרים בהם אדם עומד בפני פטירה או "שכיב מרע", הוא יוכל להעביר את צוואתו בעל פה על ידי נוכחות של שני עדין אשר יצטרכו לכתוב את הצוואה בזיכרון דברים ולכלול את תוכן והנסיבות בכתיבת הצוואה. כמו כן עם סיום כתיבת זיכרון הדברים, על העדים יהיה להגיע לרשם הירושות ולהפקיד את מסמך הצוואה בכדי להעניק לה תוקף משפטי. 
  4. בפני רשות: צוואה בפני הרשות נעשית על פי סעיף 22 לחוק, כאשר ניתן לבצע אותה גם בצורה שבעל פה וגם בכתב כל בו והיא נעשית בפני רשות מוסדרת בחוק. רשות זו יכולה לנוע בין בית המשפט לענייני משפחה, רשם ירושות, נוטריון ובית דין דתי. כמו כן בכדי לקבל תוקף לצוואה שכזו, יש לקבל את אישור המסירה והעריכה של הצוואה בפני הרשות. 

שיקולים הכרחיים בעת עריכת צוואה

בעת הכנת צוואה חשוב לעמוד על מספר מאפיינים אשר יוכלו גם לעמוד בתנאים ובהגדרות החוק, אך בין היתר גם לבצע חלוקה סודרה בין היורשים השונים, לחדד את התנאים במתן הירושה ובמידת הצורך למנות נאמן כאשר וקיימים יורשים קטינים או במידה וקיימים ילדים בעלי צרכים רפואיים מיוחדים.  אחת הנקודות החשובות בהכנת צוואה היא בהירות, בשל כך חשוב לנסח בבירור את רצונות והכוונות הכותב, מבלי להותיר מקום לעמימות או פרשנות שגויה.

נקודה נוספת שתעזור בעת הכנה של צוואה תהיה עריכה של מלאי נכסים והתחייבויות, באופן הזה ניתן יהיהל הבטיח עיזבון בצורה מקיפה, להכיר בהתחייבויות המועברות ליורשים ולנהל את אופי החלוקה בצורה הרבה יותר ריאלית והגיונית.  נקודה נוספת היא ייעוד המוטבים, אשר דורש זיהוי ברור של המוטבים ואת חלקם בצוואה. ובמידה ונדרשות פעולות ביצוע או חלוקה מטעמו של המוריש, מומלץ יהיה גם למנות מנהל עזבון אמין ומוכשר אשר יהיה אחראי על ביצוע הוראות ושלבי החלוקה שנקבעו בצוואה. וכמובן כאשר מדובר בכתיבת צוואה מומלץ לקבל הכוונה מקצועית דרך עורך דין צוואת חיפה או מכל עיר אחרת, בכדי להבטיח שהצוואה תהיה נכונה מבחינה משפטית ותואמת את המטרות שנקבעו לה.

 

התנגדויות פוטנציאליות למימוש צוואה

לאחר פטירתו של כותב הצוואה, עלולים אנשים מסוימים עשויים להעלות התנגדות לקיום הצוואה תחת טוענות שונות. התנגדויות אלו עלולות לכלול מוטבים ממורמרים, בני משפחה או יורשים פוטנציאליים שחשים שהם הודחו באופן בלתי הוגן או שלא הוענקו להם כראוי. עבודה עם עורך דין צוואת חיפה במהלך תהליך עריכת הצוואה, יכול לעזור לצפות ולטפל בהתנגדויות פוטנציאליות, להבטיח שהרצונות יתקבלו ולהפחית את הסבירות למאבקים משפטיים ממושכים לאחר פטירה.

 

אי תוקף צוואות בתרחישים 

חשוב לדעת כי קיימים גם מספר תרחישים בהם צוואה עלולה שלא להיחשב תקפה, כאשר מקרים אלו כוללים  חוסר יכולת עדות בעת עריכת הצוואה, בין אם בשל מצב קוגניטיבי ורפואי כזה או אחר.. כמו כן גם במידה וחלה השפעה או כפייה בלתי ראויים על המוריש, תקופה של הצוואה עלולה להתבטל. וכמובן במידה ונתגלו טעויות פרוצדורליות בקיום הצוואה, כגון ראיה לא נאותה או חתימות. ובמידה והתגלתה צוואה עדכנית יותר אשר מחליפה את זו שקדמה לה..

 

טיפים נוספים ושימוש בעורך דין

בכדי להבטיח כתיבת צוואה יסודית ועניינית מומלץ לכתוב צוואה אשר תשקף את הרצונות של הכותב בצורה עניינית ככל הניתן, יחד עם זאת מומלץ גם לשוחח עם בני המשפחה והקרובים במידה ועולה החשש כי יתאכזבו מהחלק שלהם בעיזבון. כמו כן במידה ומימוש ירושה הופך למורכב, בין אם בשל כתיבת צוואה לא בהירה ובין אם בשל סכסוך בין היורשים, מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע מאשר להתרחק מפתרון יעיל וחוקי. 

כמו כן התקשרות בשירותיו של עורך דין צוואת בחיפה יאפשר תכנון עיזבון כדאי ואפקטיבי בצורה אישית. זאת בשל כך שעורך דין המתמחה בצוואות מביא עימו מומחיות בתחום, ניסיון וידע בדרישות המשפטיות וכמובן פרספקטיבה אובייקטיבית שתוכל לשקף במדויק את כוונות הכותב. 

יש לך שאלה? אני במרחק הקלקה

🔒 הטופס מאובטח ומוצפן